Absolut pops!


Έχουν περάσει πολλά χρόνια από την εποχή που η “Absolut Vodka” πρωτοντύθηκε στα pop και μάλιστα από τον νονό της pop art Andy Warhol

Στο πλαίσιο του never-ending αφιερώματος του m-AD-ness blog στην απόλυτη βότκα, επιχειρείται με αυτό το post ένα ταξίδι στις pop art εμφανίσεις του αγαπημένου μας ποτού από την 1η εμφάνιση στον πίνακα του Warhol back in the ‘80s μέχρι τις σύγχρονες συλλεκτικές συσκευασίες (φετίχ) … και μάλιστα αυτές που έχουν κυκλοφορήσει αποκλειστικά στην Ελλάδα (άντε και σε 1-2 ακόμα χώρες)!


Κατεβάστε το 1ο σφηνάκι και πάμε ένα γρήγορο flash back in absolutetime

Έτος 1985

Το kitsch μεσουρανεί σε όλη την υφήλιο, οι τέχνες βρίσκονται σε οργασμό ποικιλίας δομών και χρωμάτων και η πρωταγωνίστριά μας κάνει τα πρώτα της δειλά βήματα στο χώρο του σύγχρονου marketing as we know it, καθώς και στο χώρο της τέχνης.

Έχοντας ήδη από το 1981 στο ενεργητικό της τη βασική της αρχική καμπάνια με το μπουκάλι - σήμα κατατεθέν να πρωταγωνιστεί και ενίοτε να μεταμορφώνεται και κατόπιν προτροπής του ίδιου του
Warhol που είχε δηλώσει γοητευμένος από την καλλιτεχνία της συσκευασίας και του ποτού (το οποίο συνήθιζε αντί να πίνει να το «φοράει» σαν άρωμα…), ο Michel Roux (CEO της εταιρίας παραγωγής της Absolut) του αναθέτει να ζωγραφίσει ένα σχετικό πίνακα, χωρίς φυσικά να έχει στο μυαλό του τον κακό χαμό που θα ακολουθήσει και το trend που θα δημιουργηθεί και θα χαράξει το μελλοντικό δρόμο της καμπάνιας του brand.


Το έργο του Warhol, αν και αρχικά ξενίζει λόγω του μαύρου background στο μπουκάλι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την pure & clear μέχρι τότε εικόνα του μπουκαλιού, προσαρμόζεται αμέσως σε καταχώριση για επιλεγμένα περιοδικά τέχνης και γίνεται talk of the town.

Η ιστορία της επόμενης μέρας λέει πως ο Warhol ζήτησε να φτιάξει μια πλήρη σειρά έργων στο μοτίβο του “Absolut Warhol”. Ο Roux, ωστόσο, αφ’ ενός προτρεπόμενος από το ένστικτό του και αφ’ ετέρου (πιθανότατα) θέλοντας να αποφύγει τις τσουχτερές αμοιβές του Warhol (τις οποίες χρησιμοποίησε πολύ έξυπνα στη συνέχεια ως «ταβάνι»), του ζήτησε αντ’ αυτού να προτείνει κάποιους άλλους καλλιτέχνες για τη συνέχεια του εγχειρήματος, λειτουργώντας περισσότερο σαν ανιχνευτής ταλέντων για την “Absolut”.

O Keith Haring και ο Kenny Scharf ήταν οι αμέσως επόμενοι που παρέλαβαν τη σκυτάλη και δημιούργησαν για την “Absolut" δύο νέα pop art έργα, συμπληρώνοντας έτσι την αρχική (ιερή) τριάδα των "Absolut artists".


Στο ίδιο στυλ ακολούθησαν  ο Romero Britto, ο George Rodrigue, ο Oscar Mariné Brandi και στη συνέχεια εκατοντάδες άλλοι καλλιτέχνες από όλους τους καλλιτεχνικούς χώρους, τάσεις και ρεύματα - από τη ζωγραφική, το σκίτσο, τη γλυπτική και τη φωτογραφία μέχρι τα πλέον σύγχρονα είδη εικαστικής δημιουργίας, τη μόδα και την ψηφιακή τέχνη.

 

 Με αυτό τον τρόπο, η “Absolut” εμπλουτίζει συνεχώς το saga της διαφημιστικής της καμπάνιας και τη συλλογή τέχνης της και παράλληλα δίνει απλόχερα την ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες να προβάλουν τη δουλειά τους.


2ο σφηνάκι καθώς προσγειωνόμαστε πίσω στα ‘00s 

Κατά τη διάρκεια των ‘90s και των ‘00s οι μεταμορφώσεις της Absolut μέσω της διαφημιστικής της εκστρατείας έχουν υπάρξει άπειρες και οι δημιουργικές ομάδες που έχουν κατά καιρούς ασχοληθεί με το brand έχουν κυριολεκτικά «ζωγραφίσει», βάζοντας τα γυαλιά στην επικοινωνία σχεδόν ολόκληρου του κλάδου των οινοπνευματωδών ποτών.

Η πιο πρόσφατη δημιουργική έκφραση του brand που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, θέλει τη συσκευασία να αναλαμβάνει κατά στιγμές τον ίδιο το ρόλο της προβολής, “κανιβαλίζοντας” κατά τι τα 4Ps του Kotler, χωρίς όμως ποτέ να τα καταστρατηγήσει εντελώς. Ας πούμε ότι απλά σαν brand του αρέσει να «παίζει» με τους κανόνες με έξυπνα twists.

Χρησιμοποιώντας τη συσκευασία της λοιπόν σαν επικοινωνιακό “όχημα” – καμβά και μένοντας πιστή στο θεσμό της κυκλοφορίας επετειακών – συλλεκτικών μπουκαλιών που το ένα ξεπερνάει σε πρωτοτυπία, έμπνευση και χάρη το άλλο, η διάσημη βότκα έχει κυκλοφορήσει από το 2002 και μετά στην Ελλάδα μία mini σειρά από δαύτα που φλερτάρουν με την pop art, αποτιμώντας φόρο τιμής στο διάσημο πίνακα του θείου Andy και των λοιπών αντίστοιχων καλλιτεχνών.

3ο σφηνάκι και πάμε να δούμε τις pop art συσκευασίες της “Absolutthrough time

2002 – Absolut Britto

Ο βραζιλιανο-αμερικάνος καλλιτέχνης Romero Britto ανήκει στους καλλιτέχνες που επιλέχτηκαν στη μετά WarholHaring Scharf εποχή της “Absolut” για να την αποδώσουν μέσα από τα δικά τους μάτια, βάσει της καλλιτεχνικής τους ιδιότητας και προσωπικής ιδιοσυγκρασίας

«Για μένα η τέχνη αντανακλά τη γιορτή των απλών και όμορφων στιγμών της ζωής» είχε δηλώσει ο καλλιτέχνης που έγινε γνωστός για την έντονη αναπαράσταση της ζωής ως γιορτής, θετικού πνεύματος και ενθουσιασμού, κάτι το οποίο είναι έκδηλο σε όλο το φάσμα του έργου του από την “Absolut” και τη “Disney” μέχρι γκλα-μουράτες θήκες για i-phone και τον … τυφώνα Κατρίνα (τι λες τώρα!)

Τα κύρια αναγνωρίσιμα στοιχεία του, όπως τα κυβιστικά σχέδια, οι επιρροές από την τέχνη του graffiti και τα έντονα χρώματα της pop art είναι εμφανή στον πίνακα “Good life” που φιλοτέχνησε το 1989 για την “Absolut” και ο οποίος μετατράπηκε στη συνέχεια στην “Absolut Britto” καταχώριση που αποτελεί μία από τις πιο πρωτότυπες και αισιόδοξες του είδους της.

 
Το 2002, τιμώντας τον καλλιτέχνη, η “Absolut” του ανέθεσε το σχεδιασμό ενός εικαστικού που θα έντυνε (για πρώτη νομίζω φορά τουλάχιστον στην Ελλάδα) το διάσημο μπουκάλι της. Το “Absolut Britto” με την μεγάλη  κόκκινη pop καρδιά σε μαύρο φόντο κυκλοφόρησε για περιορισμένο χρονικό διάστημα, ενθουσιάζοντας το κοινό και δημιουργώντας έκτοτε τη γλυκιά συνήθεια της συλλογής των συλλεκτικών μπουκαλιών που κυκλοφορούν 1-2 φορές κάθε χρόνο.



2008 – Absolut Greensaver από τον δικό μας Κωνσταντίνο Β (!)

Τον Κωνσταντίνο Β. τον γνωρίζουμε από το μουσικό του έργο ως ιδρυτικό μέλος των Stero Nova, καθώς και από την solo μουσική του πορεία. Αυτό που δεν ήταν ευρέως γνωστό (τουλάχιστον μέχρι το 2008) ήταν η ενασχόλησή του με τα εικαστικά, η οποία  είχε ξεκινήσει αρκετά χρόνια πριν τη μουσική του διαδρομή (είχε άλλωστε σπουδάσει ζωγραφική, ιστορία της τέχνης και γραφικές τέχνες και είχε εργαστεί ως γραφίστας και δημοσιογράφος σε διάφορα περιοδικά).

Το 2008 η καλλιτεχνική πορεία και οι οικολογικές του ανησυχίες διασταυρώνονται με την “Absolut” στο πλαίσιο της “In an absolut world” καμπάνιας για τη δημιουργία του “Greensaver” μπουκαλιού. Για την προώθηση του μηνύματος “in an absolute world everyone is a greensaver”, o K.B. σχεδίασε ένα άκρως οικολογικό εικαστικό με ζωηρά μοτίβα και χρώματα που μας παρακινεί να κάνουμε την προστασία του περιβάλλοντος προσωπική μας υπόθεση και ευθύνη.



Η προώθηση της συσκευασίας και κυρίως του οικολογικού της μηνύματος περιελάμβανε κιόσκια σε περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, απ’ όπου μοιράζονταν πληροφοριακό υλικό σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος καθώς και “Absolut” δώρα από ανακυκλωμένα υλικά.


Last but not least, η συγκεκριμένη ενέργεια ενίσχυσε οικονομικά το «Ελληνικό Κέντρο Περίθαλψης Άγριων Ζώων της Αίγινας», προσφέροντας ένα συμβολικό ποσό στον οργανισμό από την πώληση της κάθε συσκευασίας.


2010 - Absolut Art of sharing

Από την Ελλάδα και το “Absolut Greensaver” του Κ.Β. πεταγόμαστε στο Τόκιο και στη Νέα Υόρκη, όπου συναντάμε το καλοκαίρι του 2010 το «Absolut Art of sharing”. Αυτή τη φορά η pop διάθεση και αισθητική της “Absolut” δεν αποτυπώνονται στο μπουκάλι αυτό καθαυτό, αλλά σε 4 super duper κανάτες-έκπληξη (οι οποίες περιλαμβάνουν και το μπουκάλι).


Με ενδιαφέρουσες μίξεις της κλασικής pop art και του σύγχρονου street urban design του Stephen Powers από τη Ν.Υ. και της Chiho Aoshima από το Τόκιο, η γκάμα των absolut specials εμπλουτίζεται με 4 πρωτότυπες κανάτες για χορταστικά παρεΐστικα cocktails

  • Absolut Frank - A Vision from Stephen Powers
  • Absolut Lotus Revelry - A Vision from Chiho Aoshima
  • Absolut Holiday - A Vision from Chiho Aoshima
  • Absolut Hank - A Vision from Stephen Powers






Το launching των pitchers έγινε στην Ελλάδα, στην Αγγλία, στις Η.Π.Α. και στη Νέα Ζηλανδία και συνοδεύτηκε με ισάριθμες συνταγές καλοκαιρινών cocktails (“Absolut Block Party”, “Absolut Symbiosis”, “Absolut Welcome” και «Absolut Invite”), τις οποίες μπορείτε να δείτε εδώ.

2012 -  Absolut Svea

Και φτάνουμε εντέλει στο σήμερα για να καλωσορίσουμε την “Absolut Svea”, την πρώτη συλλεκτική φιάλη που είναι αφιερωμένη στη χώρα προέλευσης της “Absolut Vodka”, τη Σουηδία


Συνεργαζόμενη με τον διάσημο Σουηδό καλλιτέχνη Fredrik Söderberg, η “Absolut” μας παρουσιάζει ένα μπουκάλι - πολιτισμικό χάρτη, ταξιδεύοντάς μας στις ρίζες, τις αξίες και την κληρονομιά της Svea (η Σουηδία στο χαϊδευτικό της).

Ο Söderberg άφησε για λίγο κατά μέρος τα συνήθη μοτίβα του (πνευματικά σύμβολα με καταβολές στη μαγεία, την αστρολογία, τη θρησκεία, το διαλογισμό, τις μυστικιστικές παραδόσεις κλπ.) και δημιούργησε ένα διπλό σχέδιο που αγκαλιάζει τις 2 πλευρές της νέας συλλεκτικής φιάλης, προσπαθώντας να απεικονίσει τις έντονες εναλλαγές του καιρού που χαρακτηρίζουν και επηρεάζουν τη χώρα του, τη μεγάλη ημέρα και την απόλυτη νύχτα.

Παρακολουθώντας το εικαστικό του μπουκαλιού, το μάτι μας ταξιδεύει από το θερινό στο χειμερινό ηλιοστάσιο, από τη φωτεινή και πολύχρωμη άνοιξη στο σκοτεινό και μυστηριώδη χειμώνα. Την όλη ιστορία συνοδεύει και η παραδοσιακή μορφή ενός σκανδιναβικού ερπετού Midgård για να δέσει το σύνολο.


Οι εκπλήξεις όμως και οι αναφορές στη Σουηδία δε σταματούν στη συσκευασία αλλά επεκτείνονται και στο ίδιο το περιεχόμενο, καθώς για χάρη της “Absolut Svea”, η γνώριμη, καθαρή και ανάλαφρη γεύση της “Absolut” εμπλουτίστηκε με έναν ισορροπημένο συνδυασμό μήλου και τζίντζερ, συστατικά άμεσα συνδεδεμένα με την κουλτούρα της Σουηδίας.


Το μήλο είναι ένα από τα παλιότερα φρούτα και πολύ κοινό στην καθημερινότητα των Σουηδών, γλυκά συνδεδεμένο με το τέλος του Σουηδικού καλοκαιριού, ενώ το πικάντικο τζίντζερ χρησιμοποιείται συχνά σε γλυκίσματα και φέρνει στο νου τους πιο σκοτεινούς μήνες γύρω από τα Χριστούγεννα.

Τέλος, για να ρέει άφθονη η απόλαυση στο ποτήρι μας, η “Absolut Svea” δεν έχει βαλβίδα ροής στο στόμιό της (η διαφορά είναι προφανώς στις λεπτομέρειες!).

Αν και σκέτη πίνεται μονορούφι, μπορείτε να δοκιμάσετε και τη συνταγή “Absolut Summer” που κυκλοφόρησε πακέτο με τη συσκευασία.


Η “Absolut Svea” κυκλοφορεί αυτή την εποχή αποκλειστικά στη Σουηδία και στην Ελλάδα, οπότε εβίβα στην Αλεξάνδρα Πασχαλίδου και σε όλους εσάς που θα την προλάβετε!!!

Μέχρι το επόμενο post ... so long everybody και καλά μπάνια!!!

ΟΣΔΕΛ: Βιβλίο: Ανοιχτό λόγω διακοπών

Πραγματικά πανέξυπνη η διαφήμιση με το catchy slogan που έχει κατακλύσει το μετρό όλης της πόλης (και όχι μόνο) το τελευταίο διάστημα. Σε ταξιδεύει κατευθείαν σε μια δροσερή παραλία, με τον ήχο της θάλασσας και των τζιτζικιών στα αυτιά σου, την αλμύρα του αλατιού στο δέρμα σου και το βλέμμα σου μια στον καταγάλανο ουρανό και μια στις σελίδες του καλύτερού σου φίλου (αμέσως μετά από το σκύλο σου) ... Σκέφτεσαι τίποτα καλύτερο για χαλάρωση στις διακοπές;

Ο λόγος για την προσπάθεια του ΟΣΔΕΛ (Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Έργων του Λόγου) να κινητοποιήσει εμένα και εσένα να αφήσουμε για λίγο στην άκρη το τάβλι, τη ρακέτα, την εφημερίδα, τα σταυρόλεξα και τα κόμιξ ... και κυρίως το κινητό και το i-pad (ναι είναι πολλοί οι εναλλακτικοί πειρασμοί), να ξεχαστούμε με ένα βιβλίο και να αφήσουμε το μυαλό μας να ξεφύγει από τη λαίλαπα της καθημερινότητάς μας που όλο και πιο έντονη και φορτική  γίνεται στις μέρες μας.


Eμένα τουλάχιστον με έπεισε και θα πράξω αναλόγως! Εσένα;